onsdag 10 maj 2017

Is Everone Hanging Out without Me? Mindy Kaling

Is Everyone Hanging Out without Me? (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Is Everyone Hanging Out without Me? Är en trevlig bok där Mindy Kaling skriver små betraktelser om valda delar från sin uppväxt och karriär, hon är skådespelare och har varit humorskribent åt bland annat The Office. En del är roliga och läsvärda, andra känns underarbetade och ganska menlösa. Vissa saker känner jag igen mig i, Kaling var en av de lugna i skolan, annat får jag upptäcka genom henne - som hur det är bakom kulisserna på en modefotografering.

Mitt favoritavsnitt i boken handlade om fenomenet Irish Exits, något som jag tyckte lät som en väldigt god idé när jag lyssnade. För de av er som inte heller har hört talas om det så är det när man smiter från en fest eller sammankomst utan att säga det, man ger istället ett svepskäl för att komma ut ur lokalen, t.ex. att man ska hämta något i bilen. Sedan åker man och slipper hela debaclet med att säga hej då till alla. Tycker det låter strålande :) Fast jag brukar i och för sig undvika de flesta fester från början...

Humoristiskt skriven, men det känns sällan angeläget. Kaling har valt omsorgsfullt vilka bitar hon vill visa (förståligt nog) och det känns väl censurerat. Har läst/lyssnat på några stycken biografier av komiker nu och börjar tröttna lite på listorna som verkar vara ett oundvikligt grepp i den här typen av bok. I Is Everyone Hanging Out without Me? finns bland annat listor över svårsålda filmidéer och skillnaden mellan pojkar och män. Vet inte om det beror på att jag lyssnar på den som ljudbok (hon har förresten en väldigt... speciell röst som kan bli lite påfrestande) - det blir för mycket för fort för att jag ska uppskatta humorn i dem, eller om jag hade tröttnat även om jag hade kunnat reflektera lite mer över varje punkt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)