torsdag 24 september 2015

Radhusdisco: Morgan Larsson

Radhusdisco
Bild lånad från adlibris
Radhusdisco är en uppväxtskildring om Morris som börjar på lågstadiet under sjuttiotalet och sedan får man följa med honom till mellanstadiet och senare högstadiet och 80-talet. Morris är en alldeles normal kille, med en älskande familj, stabil uppväxt och vänner.

Boken är lite episodisk, den känns lite som när någon sitter och berättar saker den kommer ihåg från när man var liten och det finns mycket jag känner igen mig i. Det finns besök på badhuset, flytt till radhus, att vara ihop, tankar om livet och musik, filmer, kläder... Hade jag varit tre år äldre, mindre blyg och, framför allt, kille så hade den nog slagit ännu renare. Så fanns det också sådant jag inte kände igen och som jag tror vore helt omöjliga inslag idag, som en wet t-shirttävling på ett kommunalt disco för högstadieelever. Det går framåt :)

Det är en trevlig bok, jag fnissar ofta och suckar uppgivet ibland, men kan ibland önska att de oangenäma sakerna hade känts mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)