onsdag 16 juli 2014

Tre på tre-trippel

Pocketlover anordnar även i år Tre på tre, utmaningen där man läser tre böcker som på något sätt hänger ihop, oavsett hur långsökt, under de tre höstmånaderna, och hon har redan börjat samla deltagare. Jag kom ju på ena goda trippeln efter den andra, så det slutade med att jag anmälde mig till tre tripplar (motsvarigheten till en iron-man tänker jag glatt).

Första trippeln är deckarförfattare jag varit nyfiken på ganska länge, men som jag fortfarande inte läst. Misstänker att det här är trion som jag kommer få anstränga mig mest med...
  1. Maria Lang - Mördaren ljuger inte ensam. En författare som det känns som att jag bör läsa för att vara någorlunda allmänbildad vilket jag lätt skulle struntat i om det inte vore för att det låter som att hon skriver den typen av mysiga deckare som jag brukar gilla.
  2. Fred Vargas - Okänd kontinent. Franska böcker tillhör inte stapelvaran hos mig så när jag läste att det fanns en översatt deckarförfattare som dessutom blandade in vampyrer blev jag mycket nyfiken. Inte för att jag kom mig för att läsa henne, men i höst så...
  3. Mehmet Murat Somer - Profetmorden. Turkisk deckarförfattare där det framför allt är de supersnygga omslagen som drar, men det låter dessutom ganska intressant med en transa som huvudkaraktär :)
Trippel nummer två blir sakprosa, eller non-fiction. 
  1. Bea Uusman - Expeditionen. Jag har haft den här på att-läsa-listan sedan jag hörde den nämnas första gången och alla omdömen jag läst om den sedan dess har varit positiva. Definitivt dags att läsa den.
  2. Lasse Berg - Skymningssång i Kalahari. Han har kommit ut med en avslutande del i sin triologi om människans historia, men eftersom jag bara har läst, och tyckt om, den första ännu så får det bli del två.
  3. Johan Egerkrans - Nordiska väsen. Vackert illustrerat uppslagsverk om väsen som kanske (inte) finns, men uppslagsverk är ju per definition(?) inte skönlitterära... 
Sista trippeln hade jag egentligen inte tänkt ta för det är precis min typ av böcker som jag med stor sannolikhet skulle läst ändå, men visst är det lite snyggare med tre tripplar än två? Det gör dessutom att jag ser fram desto mer mot att det hela börjar. Trippeln är en fantasytrilogi av Melina Marchetta, jag gillar både de böcker jag läst av henne hittills och fantasy. Kan väl inte gå fel? Tänker att skulle det gå åt skogen med tripplarna ovan så lär ju den här i alla fall gå i hamn :)
  1. Finnikin of the Rock
  2. Froi of the Exiles
  3. Quintana of Charyn

10 kommentarer:

  1. Kul trio! Jag funderar fortfarande på min ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vågade inte fundera längre, kom på de här på mindre än en halvtimme, vem vet hur många tripplar det hade blivit om jag tänkt längre? :)

      Radera
  2. Jag funderar också fortfarande på min:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju gott om tid kvar, men med tanke på hur fort jag kom på mina så hade tripplarna kunnat bli väldigt många om jag tänkt längre :)

      Radera
  3. Klurar som bäst på vilken trio jag ska köra i år. Kanske finländskt. Har två fantasyförfattare i min boktolva, så fantasy blir det inte. Men Marchetta är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finländskt kunde vara intressant, har inte läst jättemycket därifrån. Men gillar Arto Paasilinna förstås :) Marchetta är riktigt bra, tror jag har läst allt utom hennes fantasy vid det här laget.

      Radera
  4. Tufft att ta på sig tre tripplar! Jag kör två, dels en bok vardera från systrarna Brontë, och sen Elsie Johanssons serie om Nancy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två är ju nästan lika tufft som tre :) Bra idé med de tre Brontërna.

      Radera
  5. Smart drag med flera trissar. Jag står och velar mellan två, kanske ska slå till på båda om man får göra så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att pocketlover själv hade två förra året, så det räknar jag med att man får :) Har inte frågat dock.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)