lördag 1 januari 2022

Läsmånad: december 2021

MÅNADENS BÄSTA

bok: Paw and Order

tv-serie: His Dark Materials

dokumentär: Hör min röst - slöjans revolution

film: -

Tv: 
His Dark Materials, säsong 1-2, hbo. Underbar serie! Föräldralösa Lyra lever i ett parallellt universum och det finns en profetia om att hon ska ändra världen. Det hela är en kamp mellan gudomlig (eller det kyrkan säger är gudomligt) auktoritet och intellektuell frihet. Det krävs att hon besöker andra världar och knyter nya vänskapsband. Både vänner och fiender är sammansatta karaktärer och serien är absolut ljuvlig.
Last Week Tonight with John Oliver, säsong 8, hbo. Har inte haft hbo på ett tag, så de flesta nyheter var ganska inaktuella, blev mer som en årskrönika med en spydig, arg och rolig värd.
Miracle Workers, säsong 3, hbo. Den här gången ska gänget ta sig fram på the Oregon Trail. Daniel Radcliffe är prästen Ezekiel som tillsammans med brottslingen Benny the Kid försöker leda sin lilla flock över floder och berg, genom öknar, syndfulla städer och svält till ett hägrande Oregon. Småkul, och ibland gnistrar det till, som när Radcliffe får feeling i en saloon.
En hederlig jul med Knyckertz, svt. Årets julkalender var trevlig.
Alla mot alla, säsong 6, kanal 5. Finalspel till slut. Gillade vinnarlaget även om de inte var mina absoluta favoriter.
Succession, säsong 1-3, hbo. Tittade på den för att den varit så omskriven, men tyckte inte den var bra, blev att jag sysslade med annat under tiden. En vidrig samling vulgära vuxna barn till en miljardär intrigerar för att ta över företaget. Fanns inte en enda karaktär som jag tyckte om. Lite också om hur de rika styr politiken, man blir arg.
På spåret, säsong 32, svt. Första gången på flera år som jag tittar, och duoappen gör att jag lyssnar mer aktivt på frågorna än senaste försöket jag gjorde. Småtrevlig frågesport.
The Great, säsong 2, hbo. Katarina den stora tar riket från Peter, som älskar henne mer än nånsin och försöker få henne tillbaka. Småkul.


Dokumentär:
Hör min röst - slöjans revolution, svtplay. Masih Alinejad, iransk journalist och frihetskämpe, lever i exil medan hon försöker ge en röst åt så många iranier som möjligt. Visar att läget i Iran är fördjävligt. Kvinnor som protesterar mot slöjan döms till 24 års fängelse, folk som protesterar mot regimen skjuts eller döms till döden och inte heller i exil kan man vara säker. Mycket sevärd om en fascinerande livfull kvinna med känslorna utanpå!
Min superhund, svt. Man får följa när två supporthundar flyttar in hos sin nya person för att hjälpa med ptsd och ångest, och en som redan varit på plats ett tag för att hjälpa en tjej med asperger. Riktigt fint, önskar att fler kunde få chans att få supportdjur.
Människans bästis, kunskapskanalen. Holländsk dokumentär om supporthundar. Fantastiska djur! Vet inte om det är lätt eller svårt att bli godkänd för en i Sverige, men önskar att alla som behöver får en - finns så mycket som de kan hjälpa med. Och som en av deltagarna sade (på ett ungefär iaf) - "för mig är hon frihet, annars hade jag behövt ha en massa tanter som sprang här". 
Kampen om Britney Spears, svtplay. Mer om Free Britney-rörelsen än om Britney själv. Hyfsat intressant.


Film:
Bagdad Café, svt. Tysk kvinna lämnas i obygden av sin min och hittar till Bagdad Café där hon förändrar livet för de som bor och arbetar där, framför allt för den utarbetade Brenda. Okej feel-good, men lite seg.
Drottningens corgi, svtplay. Rex är drottningens "första hund", men avundsjukan gror bland de andra corgisarna och snart finns Rex i hundstallet för upphittade hundar med helt andra regler att följa. Småkul historia, gillade hur porträttlika drottning Elizabeth, prins Philip, Trump och Melania var. Inte lika kul var jycken Wanda som dansade runt strippstång, hennes brutale och kontrollerande pojkvän eller tiken som inte kunde ta ett nej, hoppas de bitarna flyger över barns huvud...
Trolltyg i tomteskogen, cineasterna. Såg om den här gamla klassikern som jag såg flera år i rad när jag var liten. Fortfarande ljuvlig! Min ena katt satte sig precis framför teven och tittade uppmärksamt i över 20 minuter. Tomtarna Tor och Lisa ska gifta sig, trollen gör sitt bästa för att fånga in alla tomtar de ser.



Lässtatistik:
Lästa böcker: 2 (1 non-fic)
Lästa sidor: 673
Böcker på svenska: 1, engelska: 1                 Böcker av kvinnor: 1, män: 1
Nya författare för mig: 1                                    Antal länder: 1
Del av serie: 1 (påbörjade: 0/ up to date: 0)
2 bok av en amerikansk författare

Böcker:
55.  Paw and Order - Spencer Quinn   4-/5   *månadsfavorit*
54.  Exekutiva förmågor och läsförståelse - Kelly B Cartwright  (non-fic) 3/5

Paw and Order är del sju i serien om Chet and Bernie, och den här gången blir de inblandade ett klurigt fall i Washington DC. Fallet spelar dock mindre roll, det är hunden Chets berättande som utgör den stora, underhållande och varma behållningen. En hund med hjärtat på det rätta stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)