söndag 3 september 2017

Smakebit: The Last Unicorn

The Last Unicorn
Bild lånad från adlibris,
finns 
Idag kommer smakbiten från The Last Unicorn av Peter S. Beagle. Den handlar precis som titeln säger om en enhörning som råkar höra att hon är den sista kvar och hon kan inte riktigt tro det så hon beger sig ut för att leta efter andra. Det är en ganska säregen bok, mycket saga och lite fantasy skriven poetiskt och långsamt.

And far away on the other side of the unicorn, Schmendrick the Magician stalked in silence. His black cloak was sprouting holes, coming undone, and so was he. The rain that renewed Molly did not fall on him, and he seemed ever more parched and deserted, like the land itself. The unicorn could not heal him. A touch of her horn could have brought him back from death, but over despair she had no power, nor over the magic that had come and gone.

Fler smakbitar finns hos Mari. Ha en trevlig söndag!

26 kommentarer:

  1. Nej, jag tror inte hon är ensam kvar. Det skulle ju betyda att enhörningarna skulle dö ut.

    SvaraRadera
  2. Låter lockande att läsa om en enhörning! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. En smakebit som väcker intresse. Kul. Tack!

    SvaraRadera
  4. Denne boken står på leselisten min. Jeg har lest tegneserien så jeg vet hva den handler om. Men en bok er jo mye mer detaljert enn en tegneserie kan være.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att den gör sig som tecknad med rätt illustratör :)

      Radera
  5. låter verkligen som en speciell bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Den boken kände jag inte till men den lockar till läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Men själv är jag nog något tveksam :)

      Radera
  7. Stackars lilla enhörning 😢

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten, gillar det poetiska långsamma ;)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Poetisk fantasy lät inte som min grej riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visade sig inte vara helt min genre heller...

      Radera
  10. Den verkar ju minst sagt intressant med ett annorlunda perspektiv! :) Gillar böcker med fint språk också. Tack för smakbiten! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade nog hellre tagit mer en känslomässig koppling till karaktärerna än det fina språket...

      Radera
  11. Ny författare och ny bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)