onsdag 4 juli 2018

The Power: Naomi Alderman

The Power (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris.
Finns även på svenska.
The Power börjar helt plötsligt visa sig hos flickor i puberteten, en förmåga att skicka ut elektricitet från händerna. Fenomenet sprider sig och det konstateras snabbt att alla flickebarn föds med det nyupptäckta organet skein. Att flickor och kvinnor därmed blir fysiskt starkare än män ses ganska oroligt från män, både dem som styr och mer vanliga och det leder inledningsvis till splittrade familjer och hatgrupper. Det ska visa sig att män har anledning att vara oroliga.

Man får följa fem olika personer från lite olika delar av världen, dessutom rör de på sig så man får se skeendet från fler platser och det är mycket som händer, kungens fall i Saudiarabien är bara början. Könsroller förändras och makt korrumperar och mycket blir riktigt obehagligt.

Jag gillar allt i den här boken! Jag gillar hur kraften fungerar och hur den fungerar olika hos olika personer. Jag gillar karaktärerna och deras olika bakgrunder och bekymmer. Jag gillar (eller gillar i alla fall att läsa om) hur samhället förändras och hur beteendena följer med. Jag gillar språket och att det händer så mycket och samtidigt är känslosamt. Det finns teckningar med som ger en illusion av historisk förankring och gissa vad? Jag gillar dem med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)