torsdag 11 juni 2015

11. Tips för att bota lässvackor

är dagens bokhorafotoutmaning och idag hoppar jag över fotodelen av utmaningen och skriver istället. Det absolut bästa tipset jag har är att sätta sig på en buss (ett tåg eller en spårvagn fungerar säkert lika bra) för hur tråkigt är det inte att sitta där utan att läsa? Har man då en läsplatta har man kanske en del böcker att välja bland och man kan ta det som trots allt tilltalar mest och eftersom man sedan sitter och läser så går förhoppningsvis svackan över, för har man tur behöver man bara pushas in i en ny bok.

Har man inte en läsplatta så skulle jag tänka på följande när jag väljer vilken bok jag ska ta med mig på min resa med kollektivtrafiken:
  • definitivt en lite tunnare bok, max runt 350 sidor, för vill man inte läsa tycker jag att det tar emot att börja på en tjockis 
  • gärna en lättviktigare typ av bok som urban fantasy (min favoritgenre, går nästan alltid hem hos mig), feel good, chic lit eller deckare. Jag tycker att socialrealism eller självbiografier om hemska livsöden kan ta emot även när jag inte har en lässvacka så...
  • hittar man den lättviktiga boken i form av en ungdomsroman så är det ännu bättre, jag tycker att de ofta är lite mer fokuserade på berättelsen och har ett mer direkt språk, men så är långa och poetiska utvikningar inte alls min grej heller - lässvacka eller inte
  • man kan också välja en bok man redan läst och tyckt om, kanske en av de där som man redan funderat ett tag på att läsa om, det är ett sätt att slippa det där initiala motståndet som ibland finns innan man kommit in i en bok
Men naturligtvis kan man också tillåta sig att faktiskt ha en lässvacka och göra någonting annat under tiden - som att titta på en säsong av någon bra tv-serie som House of Cards, Vikings eller The Wire, städa (då längtar åtminstone jag ganska snart efter att få sitta med en bok istället) eller måla något :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)